Spektakl Skazany na bluesa – Prawie 4000 sprzedanych biletów w niecały miesiąc od premiery! W Teatrze Śląskim przygotowano pierwsze w Polsce przeniesienie filmowej historii Przemysława Angermana i Jana Kidawy-Błońskiego na teatralne deski. Adaptacji i reżyserii historii o Ryśku Riedlu podjął się Arkadiusz Jakubik. Główną rolę gra Maciej Lipina.
Kilkunastu aktorów Teatru Śląskiego, grająca na żywo kapela:

Adam Snopek instrumenty klawiszowe
Paweł Ambroziak gitara
Sebastian Kret gitara
Ronald Tuczykont gitara basowa
Przemysław Smaczny / Michał Dziewiński perkusja

Klimat śląskich malarzy naiwnych i nieśmiertelne piosenki Dżemu układają się w poruszającą historię o przyjaźni, wolności i miłości, lecz przede wszystkim o nie zawsze wygranej walce z samym sobą.

Arkadiusz Jakubik adaptacja i reżyseria
Jarosław Staniek ruch sceniczny
Joanna Macha scenografia
Agnieszka Werner kostiumy
Olaf Deriglasoff kierownictwo muzyczne
Adam Snopek przygotowanie wokalne i muzyczne
Maria Machowska kompozycja i realizacja światła
Mirosław Witek realizacja dźwięku
Zbigniew Wróbel asystent reżysera
Radek Zielonka asystent scenografki
Małgorzata Orzechowska autorka plakatu
Dagmara Habryka / Marcin Całka inspicjent
Maria Krupa sufler

OBSADA

Maciej Lipina Rysiek
Ewa Kutynia Dziewczyna Przeźroczysta (Gola)
Dariusz Chojnacki / Marcin Szaforz Indianer
Adam Baumann Mundurowy (Ojciec)
Karol Huget / Tymoteusz Huget (gościnnie) Chłopiec (Bastek)
Alina Chechelska Kobieta z Cepelii (Matka, Reżyserka)
Ewa Leśniak Kobieta z Siatkami (Matka Goli)
Andrzej Warcaba Kloszard (Menago)
Grzegorz Przybył Mistrz (Kapral, Radiowiec, Lekarz)
Zbigniew Wróbel Urzędnik (Gruber, Dozorca, Żołnierz)
Adam Snopek (Gościnnie) Berger
Paweł Ambroziak (Gościnnie) Adam
Grzegorz Lamik Pan Młody (Andrzej, Handlarz)
Katarzyna BłaszczyńskaDorota Chaniecka Panna Młoda (Baśka)
Karina Grabowska / Dorota Chaniecka Plastikowa Barbara (Blondi, Ćpunka, Pielęgniarka)
Ryszard Zaorski / Antoni Gryzik Generał (Sąsiad, Powstaniec II)
Teresa Kałuda Stara Święta z Wózkiem (Dyrektorka)

oraz

Marek Orłowski (gościnnie) Niebieski Budda (Powstaniec I)
Maria Baładżanow (Studium Aktorskie) Goła Baba (Bufetowa)
Jan Bulla (gościnnie) Człowiek Reklamówka
Oskar Mafa (Studium Aktorskie) Czarny Górnik
Piotr Nowak (gościnnie) Mały Wasyl
Wojciech Żak (Studium Aktorskie) Anioł z Tektury
Sebastian Krysiak Szary
Sebastian Zastróżny Ciemnoszary

Najtrudniejsze zadanie czekało jednak Macieja Lipinę, który co prawda nie jest zawodowym aktorem, ale charyzmatycznym liderem wielokrotnie nagradzanej grupy bluesowej Ścigani, wokalistą, gitarzystą, autorem piosenek i pedagogiem muzycznym. Ryśka Riedla raczej każdy kinoman utożsamia z ekranową kreacją Tomasza Kota. Tymczasem Maciej Lipina starał się interpretować tę postać nieco inaczej. I to właśnie on jako odtwórca głównej roli stał się bez wątpienia najmocniejszą stroną spektaklu.

portal „Dziennik Teatralny”

Teatralna adaptacja jest brawurowa. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Dzięki oryginalnemu wykorzystaniu tych [śląskich] symboli powstał magiczny sen o Ryśku. Tak, dziś w teatrze przyśnił mi się Rysiek…

Beno Otręba, basista Dżemu, w komentarzu dla „Gazety Wyborczej” Katowice

Arkadiusz Jakubik wykreował śląsko-hipisowską formę spektaklu, inspirując się obrazami prymitywistów z Szopienic. Dał zespołowi swobodę, której celem nie jest perfekcja detali, tylko siła emocji i zbiorowej kreacji. Odnajdują się w niej naturszczycy, w tym karzeł w kostiumie cyrkowca, nieme postaci powstańców śląskich, ormowca, bab i świętych, a także niebieskiego Buddy.
„Rzeczpospolita”

Wrażenie jest niesamowite. Śląsk mo bluesa we krwi. Wszyscy Ślązacy czują bluesa. Ta muzyka jest nieprzemijająca, trafia do serca każdego, kto jej słucha.
Erwin Sówka, malarz z Nikiszowca w komentarzu dla „Gazety Wyborczej” Katowice

„Skazany na bluesa” w Teatrze Śląskim w Katowicach jest jak narkotyk. Uzależnia i wciąga z każdą kolejną minutą (…). Premierowy wieczór zakończył się kilkunastominutową owacją na stojąco, podwójnym bisowaniem i głośnym skandowaniem imienia Riedla.
„Gazeta Wyborcza” Katowice

Mamy Przystanek Woodstock w skali mikro połączony ze stadionową (tudzież ostatnio koncertową) oprawą na miarę przestrzeni teatru. I to zdecydowanie jeden z najbardziej intrygujących, bo nieprzewidywalnych momentów spektaklu, w dużej mierze kreowany z emocji, jakie wytwarzają się na linii aktorzy-publiczność.
„Dziennik Zachodni”

Galeria

Dni Rudy Śląskiej 14 czerwca 2015

fot. Agnieszka Rolnik
[Not a valid template]

„Skazany na bluesa”

fot. Jacek Kowalski
[Not a valid template]

„SKAZANY NA BLUESA”

fot. Katarzyna Bochnacka
[Not a valid template]